Esslingen - nostalgie ontmoet technologie: het eerste elektrische tankstation van Duitsland is nu in gebruik genomen bij Esslinger Rossneckar, dat wordt voorzien van elektriciteit door een historisch waterrad dat ongeveer 100 jaar oud is.
Bernd Spielmann (49) en Robert Merlau (48) zijn idealisten. In 2003 besloot de gediplomeerde ingenieur en meester-timmerman om twee van de volledig vervallen historische waterwielen aan de Esslinger grachten te leasen, te restaureren en weer in gebruik te nemen. Dat lukte met z'n tweeën: het grotere wiel aan de Kanalstrasse – 130 jaar oud, zes meter in doorsnee en 2,30 meter breed – voorziet het jeugdhotel Eco-Inn nu van alle benodigde elektriciteit. Volgens Spielmann komt dit overeen met de hoeveelheid elektriciteit die 48 huishoudens nodig hebben.
Diameter van 4,50 meter
Ongeveer de helft van deze hoeveelheid energie – d.w.z. de behoefte van 24 huishoudens – wordt bij Kesselwasen opgewekt met het kleinere waterrad, dat bijna 100 jaar oud is en nog steeds een diameter heeft van 4,50 meter. Tot nu toe werd al deze elektriciteit aan het net geleverd. Nu hebben de twee huurders, die in Ingersheim en Bönnigheim in de wijk Ludwigsburg wonen, besloten om duidelijker te laten zien hoe regeneratieve energie kan worden gebruikt.
De elektriciteit die het waterrad via een generator opwekt, kan direct worden afgetapt bij een door de stad geplaatst laadstation. En Merlau en Spielmann, die Esslingen kennen uit zijn studententijd, willen voorlopig niets verdienen: ze hebben in ieder geval nog niet het "hoge vijfcijferige bedrag" kunnen genereren dat ze in de renovatie van de wielen met elektriciteitsopwekking. "Het is belangrijker voor ons om een voorbeeld te stellen voor burgerbetrokkenheid", zegt Spielmann.
De exploitant van het e-laadstation is de stad. Ze installeerde de benzinepomp aan de Rossmarkt en wees twee parkeerplaatsen aan voor elektrische voertuigen. Wie daar zonder toestemming parkeert, krijgt een waarschuwing.
Na zes uur is het geheugen volledig opgeladen
Het idee is dat bestuurders van elektrische auto's hun voertuig twee tot drie uur lang op het stopcontact aansluiten terwijl ze bijvoorbeeld door de stad slenteren of naar de bioscoop gaan. "In de eerste één tot twee uur wordt de batterij bijzonder sterk opgeladen", zegt stadsverkeersplanner Ulrich Thäsler. Het duurt meestal ongeveer zes uur om het geheugen volledig op te laden. Dat is dan genoeg voor een reis van 130 tot 140 kilometer, zegt Thäsler. Echter alleen in de zomer: in de winter, als de temperatuur onder nul is en de verwarming aanstaat, wordt de actieradius teruggebracht tot 80 kilometer of minder.
Thäsler kan niet zeggen hoeveel elektrische auto's er in Esslingen rijden. Er zijn er nog niet veel. De stad zelf heeft het grootste wagenpark met drie elektrische auto's en enkele elektrische scooters. Als u wilt tanken bij het nieuwe laadstation aan de Rossmarkt/Kesselwasen, hoeft u alleen het parkeertarief van 1,40 euro per uur te betalen.
Een derde laadstation in Esslingen biedt winkelcentrum Das ES in een ondergrondse parkeergarage
Gelukkig zijn de fabrikanten het nu blijkbaar in ieder geval eens geworden over een gestandaardiseerde stekker. Ulrich Thäsler weet dat dit tot nu toe niet het geval was.Bij een ander laadstation in de parkeergarage aan de Pliensauturm kon daardoor prompt geen elektrische auto meer worden getankt. Maar zelfs zonder deze problemen is de speciaal daarvoor bestemde parkeerplaats tot nu toe grotendeels leeg geweest. Ten slotte biedt het winkelcentrum Das ES in Esslingen een derde elektrische laadpaal in zijn ondergrondse parkeergarage: u hoeft daar alleen het parkeergeld te betalen en de elektriciteit is dan gratis. Bernd Spielmann en Robert Merlau sleutelen momenteel samen met de Esslingen University of Applied Sciences aan een concept voor een andere benzinepomp.
Ze kunnen ook een laadstation opzetten bij de Eco-Inn aan de Kanalstraße en deze vervolgens zelf exploiteren. “Maar dat hangt af van hoe de kosten zich ontwikkelen.” Op dit moment liggen de aanschafkosten voor een elektrische laadpaal nog tussen de 4.000 en 7.000 euro.
Op de hoogtijdagen van het gebruik van waterkracht rond 1870 stonden er in Esslingen 24 centrales in het waterboek. Tegenwoordig zijn er nog zes systemen in het vertakte netwerk van kanalen die de nog steeds bestaande koninklijke Württembergse waterrechten uitoefenen. Het molenterrein Kesselwasen werd voor het eerst genoemd in 1428, in 1865 werd de voormalige gemeentelijke zagerij gebouwd als naaigarenfabriek met twee waterraderen.